uvs080411-003.jpg

Už dlho som sa zaoberal myšlienkou zabudovania kamery do modelu lokomotívy, s čím som sa prvýkrát stretol asi pred štyrmi rokmi v Hamburgu v múzeu železnice Wunderland. Tak som začal pátrať po dostupných, čo najmenších kamerách až som nakoniec našiel špionážne kamery, ktoré sú ozaj miniatúrne (musím ale dodať, že pre TT by mohli byť ešte menšie).

image221.jpg

Rozmer, v ktorom sa vyrábajú je 2x2x2 cm a aj napriek tomu som sa ju rozhodol zakúpiť pre vyskúšanie. Je to kamera s bezdrôtovým príjmom, s farebným snímaním a dokonca aj so snímaním zvuku. Súprava sa skladá z kamery s možnosťou priameho pripojenia pre prenos (vývod: audio, video, napájanie), prijímača s anténou (s vývodom pre video, audio, a napájanie) a dvoch zdrojov 9V pre kameru a 12V pre prijímač.

Nasledovalo skúmanie, hlavne kamery, čoho by som sa mohol zbaviť, aby bola väčšia pravdepodobnosť jej zabudovania do modelu. Čo sa týka kamery, v prvom rade som sa zbavil všetkých vytŕčajúcich káblov pre video aj audio, keďže nerátam s tým, že by som za mašinkou chodil aj s káblami. Potom nasledovalo odstránenie zásuvky pre zdroj, ktorá bola tiež dosť veľká. Tu som ale musel dávať pozor, o ktoré žily sa jedná, pretože tie museli zostať pre budúce napájanie kamery. A tu bola ďalšia vec ako vyriešiť napájanie. Batéria 9V neprichádzala do úvahy jednak svojou veľkosťou a taktiež preto, že kamera mala dosť veľkú spotrebu a dokázala ju veľmi rýchlo vybiť. Jediné, čo bolo možné, bolo napájanie z koľajníc. Keďže v koľajniciach sa pohybuje napätie medzi 13 – 18V, bolo nutné ich upraviť na 9V stabilizovaných a tu už moje kapacity a schopnosti skončili. Musel som sa obrátiť na odborníkov a nakoniec mi v tom pomohol Gabo Meszaroš.(Dík Gabo!)

kamera-v-masinke-004.jpgkamera-v-masinke-005.jpg

Takže teoreticky bolo všetko vyriešené, už to len chcelo vyskúšať v praxi. Ako model som si vybral starého krátkeho Ragulina, ktorého som vykuchal (ľudovo povedané), aby som získal, čo najviac miesta.

kamera-v-masinke-001.jpg

Zo začiatku bol plán zabudovať kameru tak, aby som využil pre čočku (ako výhľad) otvor svetla v strede prednej časti. Neskôr som bol veľmi sklamaný, pretože tento plán mi nevyšiel. Rozmer kamery, aj napriek odstráneniu jej vonkajšieho obalu, bol ešte veľký (chýbal mi cca 1mm), čo vyžadovalo nový otvor tesne nad svetlom.

kamera-v-masinke-002.jpg

Vyzerá to otrasne, ale nebolo pomoci a nakoniec som musel aj tak otvor zväčšiť do strán pre väčší záber. Trochu to zoškaredilo mašinku, ale pre ten výhľad na vymodelovanú krajinu to stojí za to. (Aspoň zopár záberov, keďže film je dosť veľkého formátu a bolo by ho ťažké zverejniť na webe. Zatiaľ ho neviem ešte vhodne upraviť.)

uvs080411-001.jpguvs080411-002.jpguvs080411-004.jpg

Pri prvých záberoch nám trochu komplikovalo život priame slnko, čo dosť ovplyvňovalo zaostrovanie kamery. Možno by to ešte vyžadovalo nastaviť sklon, aby sa zaostrovala len na priestor tesne pred mašinkou a nie na vzdialené predmety, ale to už sú detaily, ktoré sa dajú postupne nastaviť.

Ako som spomínal, Ragulina bolo nutné vykuchať, čím sa stal nepojazdným, čo vyžaduje druhú mašinku, ktorá ho musí tlačiť.

kamera-v-masinke-006.jpg

Uvažoval som aj o rôznych vagónoch, kde by možno bolo ľahšie kameru zabudovať, ale táto verzia sa mi zdá byť lepšia ako tlačiť pred sebou vagón na šírej trati.

Pri tejto kamerovej súprave je bez problémov možné zábery premietať priamo v televízore, prípadne cez video a zároveň nahrávať.

Ja som si dokúpil ešte jedno zariadenie (EASY cap) spoločne s programom, s ktorým je možné všetko vidieť priamo v počítači, nahrávať či priamo vytvoriť videofilm s rôznymi efektmi. Taktiež je to možné premietať cez video projektor na plátno.

Takže tak. Teším sa na nejaké najbližšie TT stretnutie, kde to budem môcť ozaj naplno vyskúšať a vychutnať si pohľad na layout, akoby z kabíny mašinky.

Kocian František

KMŽ Hôrky

Leave a Reply

*

   Beat diabetes   Diabetes diet