Prestavba výmeny TT.
Takto to robíme vo „Hôrkach“.
Na stavbu výmeny použijem stavebnicu EW-2,3 symetrická s flexibilným podkladom.
Ako pomôcku sme si vyrobili šablónu, pomocou ktorej dokážeme zo symetrickej stavebnice postaviť výmenu podľa našej potreby pravú alebo ľavú.
Materiál, náradie a pomôcky mám nachystané, tak môžem začať.
Prvá úprava – odfrézujem plastovú „srdcovku“ a podložie s pražcami vložím do šablóny.
A môžem začať navliekať koľajnice, prvý navlečiem do imitácie koľajových príchytiek jazyk výmeny
potom navlečiem aj druhý jazyk výmeny
pokračujem navlečením vonkajších koľajníc.
Navlečené jazyky výmeny vytvarujem podľa pôvodnej plastovej „srdcovky“.
Pocínujem koľajnice v mieste spojenia, tvar spoja neupravujem, je už pripravený výrobcom stavebnice
pocínované koľajnice navlečiem až po srdcovku
potom na hrubo nastavím polohu od srdcovky.
Polohu vzdialenosti od srdcovky doladím, najlepšie pomocou vozňa,
musí hladko prechádzať v oboch smeroch a oboch postaveniach výhybky.
Ak je medzera veľká, padá do nej koliesko vozňa , ak je malá, zachytávajú sa okolky kolieska pri prejazde vozňa. Treba nájsť rozumný kompromis a trochu sa s tým vyhrať.
Takto mi vyšla optimálna medzera od srdcovky.
Pripravené pocínované konce koľajníc zospájkujem,
V- spoj jemne prebrúsim, aby som odstránil z hlavy koľajnice prebytočný cín.
Srdcovku musím elektricky oddeliť, aby nedochádzalo ku skratu, okrajové koľajnice povytiahnem tak, aby som mohol rezať,
delenie vykonám v mieste medzery medzi pražcami, aby som mohol použiť izolačné koľajové spojky, režem žiletkovou pílkou.
Odrezané konce … koľajníc po reze opracujem, zabrúsim hrany,
na opracované konce navlečiem izolačné koľajové spojky.
Koľajové izolačné spojky skrátim na rozmer medzery
všetko dokonale zafixujem sekundovým lepidlom ( okrem pohyblivých častí ).
Použitím jazykových koľajníc na výrobu srdcovky musím skrátiť dĺžku výmeny o jeden pražec, skrátenie vykonám za pražcom po ktorý mi dočiahne koniec jazykov, ktoré upevním v pohyblivom tiahle.
Ako vidíme na šablóne, celková dĺžka výmeny je kratšia o jednu medzeru a jeden pražec, je to daň za reálnejší vzhľad a lepšiu funkčnosť.
Hlavu koľajnice frézou z jednej strany upravím, vytvarujem podľa plastovej súčasti stavebnice, a osadím na miesto pôvodných prítlačníc.
Takto upravenú výmenu už len osadím na modul, dopojím prestavník, kompletne zapojím elektrické napájanie, pozor aj srdcovku už je kovová, kontrola funkčnosti, posyp ,patinovanie hrdzou a už len jazdenie, ale to sú už ďalšie kapitoly…
Autor: Vančo Ján